2017-08-03

Böcker

Jag har flera gånger här på bloggen beklagat hur lite jag läser nuförtiden. Dels är det pga att det nu är mitt jobb att skriva, tror jag, dels för att jag har barn, och så för att jag bara sitter med näsan i telefonen hela tiden.

Men i juli månad läste jag tio böcker. För mig är det mycket. Och nu, när jag jobbar med att tömma min mammas lägenhet och oroar mig för allt som skall göras och allt som måste fixas och kör mellan Karis och Helsingfors, lyssnar jag på en ljudbok. En sån där riktig feelgoodroman* där alla är snälla och trevliga och verkar nån ens det minsta otrevlig beror det på att den är olycklig eller missförstådd. En bok som bara är snäll, som saftsoppa ungefär. Dessutom handlar den om kärleken till böcker, naturen och Skottland och lite om kärlek. Och för första gången på mycket länge känns det som att litteraturen hjälper mig. Jag kan gömma mig i den från allt som är svårt, det är just nu det enda som får min hjärnas malande tankar att stänga av ens för en liten stund. Den här veckan har allt varit så svårt att jag inte ens kunnat tänka mig att läsa. Men när jag kommit hem från att ha tömt lägenhet och packat tills jag mått illa har jag lagt mig i ett mörkt rum med slutna ögon och lyssnat på boken. Och mått lite, lite bättre.



*The Bookshop on the Corner

3 kommentarer:

  1. Kom ihåg att du med dina böcker gör samma sak åt många, många läsare. Du hjälper också folk utan att ens veta om det! Det är en otrolig gåva som alla som skriver har.

    Kraftgivande hälsningar!

    SvaraRadera
  2. Har inga ord, men håller med Ben och skickar kramar. <3

    SvaraRadera